Zo blijf je in contact met je klanten door middel van e-mailmarketing.
E-mails worden vaak gebruikt als communicatiemiddel door bedrijven. Dit komt vooral omdat een e-mail een krachtig middel is met een hoge ROI (rendement op investering). Uit onderzoek blijkt dat e-mails wel 40 keer zo effectief zijn om klanten binnen te halen ten opzichte van Facebook en Twitter. Dit betekent niet dat het je enige (digitale) marketing tool mag zijn, want andere social media kanalen kunnen net zo goed belangrijk zijn.
E-mailmarketing kan bedrijven helpen de drempel te verlagen bij het onderhoud van de klantrelaties. Zowel voor als na de pandemie, heeft e-mailmarketing veel nut.
Om deze reden is e-mailmarketing belangrijk
In fysieke winkels wordt er nogal eens iets veranderd. Hoe informeer je de klanten hierover?
Vaak denken winkels er tegenwoordig aan om een x aantal social media posts te plaatsen. Zo kan iedereen die je volgt of bij je account terecht komt het zien, dit is opzich wel een goede manier, maar er is nog een optie.
Met een e-mailcampagne kun je je klanten op de hoogte houden van alle aanpassingen, je kunt ze ook uitnodigen.
Je kunt de klanten indelen op hun klantenstatus, hiermee wordt bedoeld; hoe vaak komen ze in je winkel, voor hoeveel geld kopen ze aan producten/diensten, wat is het geslacht etc.
Door je e-mails aan te passen op de behoeftes van je klant, wek je hun interesse. Je maakt hierbij gepersonaliseerde e-mails, dit vinden klanten vaak erg fijn en hierdoor voelen ze zich speciaal.
Doordat de klant zich speciaal voelt, heb je meer kans dat ze naar je winkel toekomen/een product van je aanschaffen.
Als ze eenmaal een product/dienst hebben gekocht, kun je ze persoonlijke e-mails blijven sturen zodat de band beter wordt met je klanten. Als de band goed blijft tussen jou en de klant, betekent het ook dat je veel meer kans hebt dat klanten bij je winkel blijven komen. Op deze manier kun je dus vaste klanten houden.
De combinatie van persoonlijke e-mails naar klanten toe en social media posts, zorgen er dus voor dat je klanten geïnteresseerd blijven.
Maak gebruik van KPI’s om de prestaties van e-mailcampagnes te volgen
wanneer je e-mails als marketingmiddel gebruikt is het verstandig om niet zomaar e-mails te versturen zonder na te denken wat je er eigenlijk mee wil bereiken. Daarom zijn er systemen die je er bij kunnen helpen mails te laten automatiseren en verzenden. Ook rapporteert het de prestaties van je e-mails. Een goed systeem die door veel bedrijven gebruikt wordt, is mailchimp. Met mailchimp krijg je een goed beeld van je bedrijfsgegevens en de verkoop.
Verschillende soorten marketing e-mails die je kunt verzenden
Als je begint met gepersonaliseerde e-mailmarketing, is het slim om eerst aan andere klantcontact-momenten te denken, waarin e-mails je bedrijf mogelijk kunnen promoten.
Tegenwoordig is het heel belangrijk dat de klanten zowel online, als in de winkel producten en diensten kunnen kopen. Je kan veel geld mislopen bij het niet hebben van een online webshop. Hierbij is het hebben van een goed werkende website heel belangrijk. Ook de communicatie met de klanten die online winkelen, is heel belangrijk.
Hieronder staan een paar verschillende soorten marketing e-mails die je kunt verzenden:
bevestiging van bestelling:
Deze mail wordt verzonden nadat de klant een product/dienst heeft gekocht op je website. In deze e-mail denk je als verkoper na over welke informatie je als klant nodig hebt en hoe dat de klantervaring kan verbeteren. In de mail staat standaard een overzicht van gekochte producten, verzend nummers etc. Vaak zit er ook een knop/uitleg bij om de bestelling te annuleren.
Verlaten winkelwagens
Het komt vaak voor dat klanten een winkelwagen vol hebben staan maar de site dan vervolgens toch weer verlaten. Dit aantal kun je omlaag halen door de klant een e-mail te sturen zodat hij/zij gepusht wordt om het desbetreffende product toch nog te bestellen. In deze mail kun je bijvoorbeeld korting geven aan de klant of gratis verzendkosten geven.
Bevestiging van verzending
Transactie e-mails zoals verzendbevestigingen, blijken de hoogste klikpercentages te hebben. Met een verzendbevestiging, kunnen klanten hun pakketje volgen, contact opnemen en het verzendadres bekijken.
Verjaardagsmails
Door het sturen van een verjaardagsmail, laat je de klant zien dat je om ze geeft. Na het krijgen van zo’n e-mail, voelt de klant zich speciaal. In een verjaardagsmail kun je de klant bijvoorbeeld korting geven voor 1 dag.
Loyaliteitsprogramma’s
Door gebruik te maken van loyaliteitsprogramma’s, heb je nog meer kans om producten/diensten te verkopen. Het betekent niet gelijk dat klanten wat bij je kopen, maar indirect stimuleer je de klant toch.
Start gelijk met e-mail marketing
Zoals je in de tekst hierboven hebt gezien, is E-mailmarketing tegenwoordig een belangrijk onderwerp. Maak je hier geen gebruik van, op wat voor manier dan ook, dan is de kans groot dat je veel klanten misloopt. Zorg daarom dat je met deze tips hierboven wat doet, zo is de kans groter dat je nieuwe klanten werft/ bestaande klanten houdt.