Je bent van plan je eigen kledingmerk te starten en een kledingwinkel te beginnen.
Voordat je een kledingwinkel gaat starten moet je hier natuurlijk wel goed over worden geïnformeerd, daarvoor heb ik deze blog geschreven.
Zoek een niche
Het is erg belangrijk dat je van te voren nadenkt over de nichemarkt, dit helpt later met jouw product en merk goed inzicht te brengen.
Dit kun je doen door naar jouw concurrenten te kijken en te kijken wat hun niche aanpak is. Als je dat hebt gedaan moet jij jezelf proberen te onderscheiden van hun waardoor jij uniek bent. Daarna moet je jezelf gaan afvragen of jij je winkel op de goede plek hebt, het is namelijk totaal niet handig als je het naast allerlei andere kledingwinkels doet waarvan jij je niet goed kan onderscheiden.
Maak een bedrijfsplan
Natuurlijk moet je een plan hebben voordat je zomaar een kledingwinkel gaat beginnen. Je stelt meestal een plan op over wat je winst percentage zal zijn en hoe je dat gaat bereiken. Dit plan is niet alleen voor jou interessant maar ook voor jouw toekomstige klant, je kunt namelijk een klant erg enthousiast maken over wat jouw plannen zijn voor het bedrijf. Daarnaast moet je ook een financieel plan hebben, over jouw geschatte uitgave etc, en ook samen met jouw geschatte inkomsten. Je moet er dus voor zorgen dat je je financiën op orde hebt, dit blijkt dan vaak ook erg lastig te zijn het eerste jaar van de winkeliers.
Maak je eigen merk
Je eigen merk starten, zorgt niet alleen voor verkoop maar je kunt je merk zo ontwerpen dat jij je gemakkelijker kan onderscheiden. Je eigen merk bouwen geeft namelijk emotional appeal, dit houdt in dat een merk een waarde hecht aan jouw merk en dat ze het ook snel herkennen. Daarom is een eigen merk erg handig voor meer verkoop. Als je namelijk geen merk hebt en puur in de mode mee gaat kan het erg lastig worden om vaste klanten te houden, dit komt doordat je nooit consistent kan blijven als je geen eigen merk hebt.
Ga na wat de behoefte zijn van de klanten in jouw markt
Voordat jij jouw producten gaat verkopen moet je over veel dingen nadenken. Wie wil mijn product kopen en hoe leven hun. Wat zijn hun verwachtingen bij hun kledingstijl.
Daarna ga jij uit je doelgroep een klantenprofiel maken, op basis van de perfecte leeftijd, plaats, en hobbys. Door dit te doen kun jij waarschijnlijk wel jouw doelgroep bepalen, en daarom beter jouw energie steken in het overhalen van die doelgroep om jouw product te kopen.
Denk goed na over jouw locatie
De locatie van jouw kledingwinkel is enorm belangrijk om je doelgroep goed aan te spreken. Stel je voor dat je merk best veel geld kost, en je gaat naar een oud centrum toe verhuizen waar mensen minder vermogend zijn, dan gaat dit natuurlijk stuk minder goed lopen dan als je bij een meer vermogend dorp gaat verhuizen. Daarnaast moet je goed nadenken uit welk deel van Nederland jouw klanten komen, zo draagt de gemiddelde amsterdammer andere kleding dan mensen uit oosten.
Start jouw kledingwinkel met StoreKeeper
Het is niet niks een kledingwinkel starten, gelukkig kan StoreKeeper jou helpen om een goede start te maken.
Ben jij benieuwd wat StoreKeeper kan doen voor jouw? Neem dan contact met ons op.