Je webshop kan op verschillende momenten in het jaar een piek verwachten. Dit gebeurd vooral tijdens feestdagen of speciale dagen, zoals bijvoorbeeld: Black Friday, sinterklaas, oud en nieuw of kerst. je zou op deze momenten je omzet makkelijk kunnen verdubbelen, hiervoor is het wel handig dat je webshop is geoptimaliseerd voor extra conversies. Daarom geven wij jou een aantal handige tips om je conversie van je webshop te verhogen tijdens kerst.
Zorg ervoor dat je webshop mobielvriendelijk is
Er zijn tegenwoordig nog genoeg webshops die niet mobielvriendelijk zijn. Wanneer je denkt dat je webshop wel mobielvriendelijk is, is het slim om nog eens kritisch te kijken naar je webshop op je telefoon. Wellicht kan er nog iets verbeterd worden waardoor een aankoop makkelijker verloopt.
Een mobielvriendelijke webshop, is snel op zowel mobiel als tablet. Er zijn veel webshops die op een pc snel laden, maar heel traag zijn op mobiel of tablet. Als je de snelheid hierop verhoogt, behoud je waarschijnlijk meer bezoekers.
Begin een marketingcampagne
Begin een marketing campagne om zoveel mogelijk bezoekers en dus ook conversie te krijgen. Je kunt hiermee al weken van te voren beginnen om zo alvast bezoekers te krijgen.
Je kunt hiervoor influencers gebruiken om jouw producten te promoten.
Win bezoekers terug
Wanneer een bezoeker op je website komt, betekent dit meestal dat de klant geïnteresseerd is in je producten. Toch gebeurd het vaak dat bezoekers afhaken en besluiten om niet tot aankoop over te gaan. Dit is natuurlijk erg jammer, maar het hoeft niet zo te gaan.
Er is namelijk een manier om die bezoekers toch nog terug te winnen, namelijk: remarketing. Hiermee kun je advertenties tonen aan mensen die je webshop al een keer bezocht hebben. De kans dat ze iets kopen, is veel groter omdat deze mensen je webshop al herkennen.
Dit kun je via verschillende manieren doen. Je kunt dit regelen met bijvoorbeeld Facebook Pixel of Google Ads. Ook kun je de mensen mailen met aanbiedingen, speciale opties etc.
Maak de levertijd, verzendopties en betaalopties duidelijk
Het is natuurlijk logisch dat klanten tijdens kerst, of andere feestdagen, wat langer moeten wachten op hun producten. Dit heeft ermee te maken dat de bezorgdiensten erg druk zijn tijdens kerst, omdat zij heel veel pakketjes moeten afleveren. Hierdoor wordt de levertijd dus langer. Dit vinden klanten niet erg, alleen je moet het wel duidelijk communiceren.
Laat dus duidelijk weten wanneer de klant zijn of haar bestelling kan verwachten. Als je dit niet doet, dan krijg je waarschijnlijk veel slechte reviews.
Het is ook aan te raden om genoeg verzend en betaalopties te hebben, hiermee heeft de klant veel keuze en zo is het gelijk duidelijk. Dit vergroot de kans tot aankoop weer.
Geen verzendkosten
Het aanbieden van gratis verzendkosten, geeft je conversie echt een boost. Als je als klant zijnde bij het afrekenen opeens ziet dat je nog 5 – 7 euro verzendkosten moet betalen, is dit natuurlijk niet leuk. Wanneer je aan gratis verzending doet tijdens kerst, is het handig om dit in de header van je webshop te zetten.