De online omgeving is de laatste zoveel ontwikkeld dat je nu op allerlei manieren klanten naar je webshop kan leiden, maar een van de meest doeltreffende is het adverteren op kanalen buiten je eigen webomgeving. Deze kanalen krijgen een steeds meer belangrijke rol in de marketingmix van veel online retailers. Dit is natuurlijk ook niet zonder reden, want naast het tonen van de advertentie bieden deze kanalen ook inzage in het online gedrag van de consument. Iets waardevols voor het optimaliseren van de marketingstrategie.
Via welke kanalen kun je adverteren?
Je hebt de keuze uit allerlei verschillende platformen om op te adverteren, de enige vraag is welke past het best bij jouw marketingstrategie. Je hebt als ondernemer 6 verschillende platformen: Zoekmachines
- Marketplaces
- Vergelijkingssites
- Retargeting
- Social Media
- Affiliate netwerk
Zoekmachines
Je kunt ook adverteren via zoekmachines zoals Google, hiermee bereik je klanten die op zoek zijn naar een specifiek product. Wanneer klanten een bepaalde zoekwoorden gebruiken die overeenkomen met jouw producten, komen deze bovenwater bij de zoekresultatenpagina. Zodra je gaat adverteren via zoekmachines, ga je ook betalen per click op je advertentie.
Marketplace
Zon 70% van de Nederlandse klanten start hun zoektocht naar een product op marketplace. Dit zijn grote online warenhuizen, waarop verkopers gemakkelijk hun producten kunnen etaleren en een groot publiek mee kunnen bereiken.
Vergelijkingssites
Steeds meer mensen gaan naar vergelijkingssites om hun product zo goedkoop mogelijk te kunnen aanschaffen. Dit zijn platformen zoals Beslist.nl, hier kun je dus allerlei producten met elkaar vergelijken voor de goedkoopste deal. Het werkt hier hetzelfde als bij adverteren bij zoekmachines, je betaald per click die je krijgt op je advertentie.
Retargeting
Met retargeting ga je klanten bereiken die al eerder naar jouw webwinkel zijn gegaan. Er zijn veel klanten die geinteresseerd zijn in een bepaald product, maar niet kopen, dan komt retargeting van pas. Jouw bezoeker krijgt nog een keer een advertentie van een bepaald product waarin hij geïnteresseerd was, en overweegt dan toch om het product aan te schaffen. Deze advertentie wordt pas opnieuw laten zien wanneer hij op een andere website zit.
De facturering verschilt per platform, zo zijn er platformen die Cost Per Click doen tot Cost Per Action.
Social Media
Tegenwoordig is adverteren via social media platformen erg functioneel, dit komt doordat je zelf de doelgroep kan bepalen zoals leeftijd, afkomst, geslacht, interesses. Het grootste voordeel van social media is dat je een enorm groot publiek kunt bereiken, waarna ze gelijk naar je webomgeving worden geleid.
Affiliate netwerk
Affiliate kanalen zijn platformen welke intermediëren tussen uitgevers en adverteerders. Het werkt als volgt: adverteerders sturen hun producten naar de affiliate partij, en zij zorgen ervoor dat de advertenties op diverse kanalen terecht komen. Wanneer een klant op de advertentie klikt, wordt de klant naar de webomgeving van de adverteerder doorgestuurd om zijn aankoop te voltooien.
Bij affiliate partijen betaal je als verkoper een commissie per verkoop of per lead.
Om te kunnen adverteren via deze kanalen moet je wel beschikken over een datafeed waarin al je productinformatie staat. Het is niet een algemeen Excel bestand met product titels en omschrijvingen want elk kanaal vereist hun eigen eisen aan een datafeed.