Wat is Omnichannel?
Bij omnichannel is de consument centraal gesteld. De consument wordt centraal gesteld doordat verschillende kanalen op hun is afgesteld. Met omnichanneling gaat het dus om de beleving van de koper.
Welke kanalen kun je gebruiken voor omnichanneling?
Er zijn een aantal verschillende kanalen die je kunt gebruiken met omnichanneling.
Als eerst heb je natuurlijk de fysieke winkel, daarnaast kun je ook gebruik maken van een website. Voor kledingwinkels of restaurant heb je afhaalpunten. Telefonisch contact en E-mails zijn ook kanalen voor omnichanneling. Daarnaast kun je ook nog gebruik maken van social media en mobile apps. Met andere woorden, genoeg keuze uit verschillende kanalen.

Wat zijn de voordelen van omnichanneling?
Doordat je gebruik maakt van een fysieke en online winkel bouw je als bedrijf meer vertrouwen op. Doordat de consument meer vertrouwen in je bedrijf heeft krijg je ook een sterkere band.
Als een bedrijf en consument een sterke band hebben zal de consument niet snel naar een andere winkel gaan. Dit komt omdat de consument loyaal is geworden aan jouw bedrijf.
De verhoogde loyaliteit is uiterst belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat als je een goede omnichannel strategie hebt, dan zal gemiddeld 89% van de consument loyaal zijn aan jouw bedrijf. Ook is het bekend dat 75% van de business-to-business klanten de volgende aankoop zullen doen bij hetzelfde bedrijf.